WWW.HKPORTALEN.SE - ETT DIGITALT LÄROMEDEL I HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
HK-portalen, ett digitalt läromedel i hem- och konsumentkunskap
  • HEM
  • BOSTADEN
    • Duka
    • Städa
    • Säkerhet i hemmet
    • Tvätta
  • HÄLSA
    • LIVSMEDEL >
      • Grönsaker
      • Fisk & Skaldjur
      • Frukt & Bär
      • Fågel
      • Kött & Chark
      • Matfetter
      • Mejeri
      • Quorn & Svamp
      • Spannmål
      • Tillsatser
      • Ägg
    • MATKULTUR >
      • Mat och religion
      • Svensk mathistoria
    • MATLAGNING >
      • Baka
      • Buffé
      • Grilla
      • Koka & Sjuda
      • Konservera
      • Krydda
      • Köksredskap
      • Lägga upp & Garnera
      • Måttenheter
      • Ordlista
      • Panera
      • Reda
      • Recept
      • Släng inte maten
      • Steka
    • NÄRINGSLÄRA >
      • Må bra
      • Fett
      • Kolhydrater
      • Protein
      • Vitaminer
      • Mineraler
      • Allergier
  • EKONOMI
    • Dina rättigheter
    • Banken
    • Försäkringar
    • Jämföra priser
    • Privatekonomi
    • Reklam & Information
  • MILJÖ
    • Ekologisk mat
    • Klimat & Energi
    • Hållbar utveckling
    • Mat efter säsong
    • Miljösymboler
    • Vad kan du göra?
    • Vatten
    • Sopor & Återvinning
  • OM
  • KONTAKT
  • LÄRARBANKEN

REKLAM & INFORMATION

REKLAM
​
Reklam är något som vi utsätts för varje dag. Syftet med reklam är alltid att göra någon form av vinst, oftast en ekonomisk vinst men det kan också handla om att ett företag vill framstå som bättre än andra. Som konsument är det viktigt att vara kritisk till reklam för att inte råka ut för trubbel genom att göra onödiga affärer eller riskera att bli lurad på något sätt.

Man måste skilja reklam från information och nyheter. Information har inte syfte att göra en ekonomisk vinst. Istället ligger själva vinsten i att informera personer om någonting. Det kan vara exempelvis vara information om hur man ska gå tillväga när en ny lag träder i kraft men det kan också vara innehållsförteckningen på ett paket flingor.

Nyheter har som uppgift att förmedla aktuella händelser som är av intresse. Även om olika TV- och radiobolag samt dagstidningar har som syfte att göra en ekonomisk vinst tjänar de sina pengar i första hand på den reklam som visas. Exempel på nyheter kan vara TV4 Nyheterna, Aftonbladet eller P3 Dagens Eko.
MÅLGRUPP
​
En målgrupp är den grupp av människor som någonting riktar sig mot. När det gäller reklam så försöker företagen att anpassa sin reklam för att nå ut till de människor som de i första hand tror ska ha användning för deras produkter eller tjänster. Reklam för leksaker syns oftast på barnkanaler även om det finns regler för reklam som riktas mot barn. Är det en stor fotbollsmatch på TV kan man räkna med att ett spelbolag är med i reklampausen. Är det ett bakningsprogram kommer kanske reklam för bakmaskiner eller produkter som har med bakning att göra.

Målgrupper kan exempelvis vara kön. Två väldigt bra exempel är Coca Colas reklam för Coca Cola Light och Coca Cola Zero som båda är produkter som påminner om vanlig Coca Cola men båda är så kallade "Light-produkter" som innehåller sötningsmedel och på så sätt minimalt med kalorier. Light (med vit logotyp) riktar sig till kvinnor medan Zero riktar sig till män. Titta gärna på filmerna här nedan och se om ni kan se någon skillnad.
Coca Cola Zero - målgrupp män
Coca Cola Light - målgrupp kvinnor
BildFedex - en av världens bästa (?) logotyper?
LOGOTYP
En logotyp är ett företags eller en produkts märke. En logotyp är oftast rätt enkel med inte allt för många detaljer. Logotypen kan användas i olika sammanhang som exempelvis kläder, visitkort, reklam, kuvert, etc. Det är inte helt ovanligt att logotypen påminner om något som har med verksamheten att göra. FedEx är ett företag som transporterar varor. Deras logotyp har fått mycket beröm eftersom det i logotypen gömmer sig en pil. En pil kan symbolisera någonting som är på väg vilket passar bra till ett företag som transporterar saker.

BildLogotyp och slogan
SLOGAN
​En slogan en mening eller ett ord som hör ihop med ett företag eller en produkt. Dessa används frekvent i reklamsammanhang. Några exempel på slogans är:
  • Coca Cola - "Always Coca Cola"
  • Burger King - "Grillat är godast"
  • Gevaliga - "När du får oväntat besök"
  • McDonalds - "I'm loving it!"
  • Trisslotter - "Plötsligt så händer det!"

MARKNADSFÖRING
Marknadsföring är ett samlingsord för alla de aktiviteter ett företag gör för att nå ut till sina kunder. Detta kan ske på flera olika sätt:
  • Kampanj - När flera aktiviteter samordnas och genomförs samtidigt som alla har syfte att nå samma mål. Till exempel en elektronikkedja som har "Crazy days" under en veckas tid då det är särskilt förmånliga priset.
  • Lansering - Sker när ett företag släpper en helt ny produkt eller tjänst på marknaden. Exempelvis när Apple släpper en ny Iphone kan man höra i media att "Nu lanserar vi nya Iphone 9C".
  • Sponsra - Att stödja en annan verksamhet (till exempel ett fotbollslag) som inte behöver göra en motprestation annat än att företaget får synas i olika sammanhang tillsammans med den verksamhet man sponsrar.
  • Produktplacering - När företag betalar för att deras produkter ska synas i till exempel Tv-serier eller filmer.
REKLAMKNEP
Ibland ser man reklam där man nästan inte uppfattar vad det är reklam för. Då kan det istället handla om att man vill stärka ett varumärke på något sätt och inte en viss produkt eller tjänst. Exempel på detta kan vara en reklam som avslutas med ett ljud som när det är reklam för McDonalds. "Kom till McDonalds vi ger mer" är en vanlig slogan som används. Numera behöver dom inte ens sjunga med ord utan det räcker att man hör det lilla stycket så kopplar man ihop musiken med företaget. Samma sak gäller med Coca Colas slogan "always coca cola". ICAs reklam med Stig handlar inte längre om vilka produkter som är billiga just den veckan utan att företaget ICA ska synas och då handlar det istället om att bygga upp eller förstärka sitt varumärke.
VAR KRITISK!
Många gånger ser man att en produkt har blivit bäst i test. Det som inte framgår är vilka andra produkter varan testats emot. Tänk dig att du låter göra ett test på till exempel en bil. Testar man en halvbra bil mot en jättebra bil så blir den inte bäst i test. Testar man istället en halvbra bil mot en dålig bil så vinner så klart den bilen som är halvbra.

Reklam går alltid ut på att vi konsumenter ska köpa produkter eller tjänster så var kritisk! Även om ett par nya hörlurar verkar väldigt bra och billiga så kan det vara en god idé att läsa recensioner om dessa på Internet och jämföra priser med exempelvis Prisjakt eller Pricerunner. Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant bör du vara extra noga och kontrollera avtalet.
REKLAMREGLER
Det finns vissa regler som företag behöver hålla sig inom:
  • Det ska tydligt synas att det handlar om reklam och vem som är avsändare.
  • En förpackning får inte vara vilseledande, till exempel vara mycket större än nödvändigt.
  • Trakasserier, våld och hot är förbjudet.
  • Ord som ”billigast”, ”bäst”, ”gratis”, ”rea” och ”garanti” får inte användas hur som helst.
  • Tv-kanaler som sänder från Sverige får inte rikta reklam till barn under 12 år. Det får inte finnas någon reklam överhuvudtaget precis före och efter program för personer under 12 år. Kanaler som sänder från andra länder omfattas inte av denna regel.
  • Företag får inte skicka adresserad direktreklam till personer under 16 år eftersom de inte på egen hand får ingå avtal.
ETIK & MORAL
För att förstå faror med reklam är det viktigt att man förstår hur det kan gå till när man producerar reklamen. I många sammanhang, framför allt inom skönhetsindustrin manipuleras (gör man om) bilderna. Det här är ett problem i samhället då många människor blir påverkade av sådant de ser (eller hör) och vill se ut som de gör i reklamfilmer men frågan är då - hur ska man kunna se ut som någonting som är manipulerat?
Picture
Reklamombudsmannen (RO) är ingen person utan en stiftelse. Ro prövar om anmäld reklam strider mot reglerna. I vissa fall kan de själva ta initiativ till att pröva reklam. RO vägleder i marknadsföringsetiska frågor samt informerar och utbildar.


UPPGIFTER

ÖVNING - DOVE EVOLUTION
ÖVNING - TOLKA REKLAM
ÖVNING - REKLAMJOBBET
Powered by Create your own unique website with customizable templates.