DINA RÄTTIGHETER
Idag är det viktigare än någonsin att ha koll på sina rättigheter som konsument. Människor i västvärlden har idag i genomsnitt mer pengar att röra sig med än vad de hade för 30-40 år sedan. Med rätt kunskaper inom det här området finns det massor av pengar att spara! Pengar som du kan spara eller göra något roligt för. Först några begrepp som du behöver känna till.
Det finns vissa lagar du som konsument behöver känna till. På så sätt minskar risken att du blir lurad och du vet vilka argument du kan använda dig av om något problem uppstår. I pyramiden till höger ser du vilka lagar vi på HK-portalen tycker är allra viktigast att känna till. Klicka på någon av knapparna för att lära dig om de olika lagarna. |
LAGAR |

SPARA KVITTOT
Den kanske allra viktigaste regeln när du handlar är SPARA ALLTID, ALLTID KVITTOT! Utan kvitto kan du inte räkna med att få pengar tillbaka om det skulle visa sig att varan du köpt är defekt (trasig, fel på). Kvittot är ett bevis på att du och affären har ett avtal med varandra. Vissa butiker registrerar dina köp i sina datasystem och då kan det hända att du kan få en kopia på kvittot ifall du trots allt tappat bort det. Med appen Spara kvittot kan du lagra många av dina kvitton digitalt oavsett var du har handlat. En bra idé eftersom många kvitton blir suddiga då färgen försvinner efter ett tag. Se till att spara kvittot på alla de saker som är lite dyrare.
Den kanske allra viktigaste regeln när du handlar är SPARA ALLTID, ALLTID KVITTOT! Utan kvitto kan du inte räkna med att få pengar tillbaka om det skulle visa sig att varan du köpt är defekt (trasig, fel på). Kvittot är ett bevis på att du och affären har ett avtal med varandra. Vissa butiker registrerar dina köp i sina datasystem och då kan det hända att du kan få en kopia på kvittot ifall du trots allt tappat bort det. Med appen Spara kvittot kan du lagra många av dina kvitton digitalt oavsett var du har handlat. En bra idé eftersom många kvitton blir suddiga då färgen försvinner efter ett tag. Se till att spara kvittot på alla de saker som är lite dyrare.
ÖPPET KÖP
Öppet köp är ett begrepp som du säkert hört talas om men vad betyder det egentligen? Det är faktiskt handeln själva som kom på begreppet som ger dig som kund möjligheten att lämna tillbaka varan inom en viss tid mot pengar förutsatt att varan inte är använd och finns kvar i sin förpackning. Alla affärer har dock inte öppet köp. För att veta säkert frågar du helt enkelt i kassan - "Har ni öppet köp?". Hygienartiklar som kuddar eller badkläder har oftast inte öppet köp. Numera är det ovanligt att större företag inte har öppet köp. Ibland kan undantag göras, till exempel om det är REA på varorna.
Öppet köp är ett begrepp som du säkert hört talas om men vad betyder det egentligen? Det är faktiskt handeln själva som kom på begreppet som ger dig som kund möjligheten att lämna tillbaka varan inom en viss tid mot pengar förutsatt att varan inte är använd och finns kvar i sin förpackning. Alla affärer har dock inte öppet köp. För att veta säkert frågar du helt enkelt i kassan - "Har ni öppet köp?". Hygienartiklar som kuddar eller badkläder har oftast inte öppet köp. Numera är det ovanligt att större företag inte har öppet köp. Ibland kan undantag göras, till exempel om det är REA på varorna.
BYTESRÄTT
Med bytesrätt menas att du har rätt att byta din vara mot en annan produkt eller ett tillgodokvitto. Har du exempelvis köpt ett par byxor för 500 kr och lämnar tillbaka dessa (självklart oanvända) får du inte pengar tillbaka utan istället får du handla andra produkter i butiken. Handlar du något för 300 kr och inget mer så får du istället ett tillgodokvitto på 200 kr som du sedan kan använda vid ett annat tillfälle.
Med bytesrätt menas att du har rätt att byta din vara mot en annan produkt eller ett tillgodokvitto. Har du exempelvis köpt ett par byxor för 500 kr och lämnar tillbaka dessa (självklart oanvända) får du inte pengar tillbaka utan istället får du handla andra produkter i butiken. Handlar du något för 300 kr och inget mer så får du istället ett tillgodokvitto på 200 kr som du sedan kan använda vid ett annat tillfälle.
REKLAMERA
Har du fått en vara som det är fel på är mitt tips till dig att du går tillbaka till affären (med kvitto i handen) och säger "Jag vill reklamera den här varan". Genom att använda ordet reklamera visar du att du känner till dina rättigheter som konsument och på så sätt visar du redan från start att du inte tänker nöja dig förrän du fått en ny vara, gratis reparation eller pengarna tillbaka. I de allra flesta fall kan du reklamera en vara upp till tre år efter att du köpt den så spara kvittot! Om ett företag väljer att inte kompensera dig kan du registrera ditt ärende hos Allmäna reklamationsnämnden (ARN). När ARN fattat ett beslut så följer vanligtvis företaget dessa rekommendationer. Många branschorganisationer har som krav att deras medlemmar ska följa ARN's beslut. |
|
ATT HANDLA PÅ INTERNET
När du handlar på Internet gäller speciella regler som regleras av "Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler". Den lagen gäller också om du handlar via telefon eller av en säljare som inte befinner sig i sin affärslokal. När du handlar på detta sätt har du 14 dagar på dig att ångra ditt köp. Det kallas för ångerrätten och börjar löpa från dagen du tar emot varan. Det är en bra idé att läsa igenom eventuella avtal innan du handlar på det här viset. Om du önskar ångra ditt köp behöver du vanligtvis bekosta frakten själv. |
|
SÄLJKNEP
Säljare gör vad de kan för att vi konsumenter ska köpa så mycket som möjligt och därför är det en bra idé att känna till några av de knep de använder sig av. I klippet till höger kan du se hur en butik placerar sina varor för att uppmuntra oss konsumenter att handla så mycket som det bara är möjligt.
|
SÄG NEJ!
Det kan hända att en försäljareringer upp och tex säger "Hej, bara för att du redan är kund hos oss så bjuder vi dig på ett mobilt bredband för bara 89:- i månaden". Sen pratar försäljaren på som att allt redan var klart och ber om uppgifter för att du ska säga ja. Hur kan man bjuda på något som kostar? När sådana försäljare ringer kan du alltid säga att du vill fundera på saken, be om mer information eller säg helt enkelt "Nej tack, jag är inte intresserad". Många gånger kommer du i kontakt med försäljare som gör allt i deras makt för att sälja sina produkter till dig. Ett vanligt knep är att försäljaren lämnar en vara hos dig och säger att du alltid kan ändra dig. Många gånger orkar man då inte lämna tillbaka varan eller så rinner dessa två veckor iväg och då står du där med en vara som du egentligen inte ville ha. Ett annat knep är att man försäljaren låter dig prova något gratis under en viss period för att sedan när perioden är slut ta ut fullt pris för produkten. Vi får inte glömma att det är deras jobb att sälja saker till människor och försäljares lön är många gånger baserad på hur mycket de säljer och därför går de ibland lite för långt och använder alla de knep som finns för att sälja sina produkter. Se till att du inte ingår några avtal som du inte har full koll på så slipper du otrevliga överraskningar. |
KONSUMENTKNEP
I Sverige är det ganska ovanligt att vi prutar. Att pruta betyder att man försöker få ner priset på en vara. Ofta kan du få ett bättre pris på en vara genom att pruta. Det brukar vara lite läskigt första gången man försöker pruta men snart lär du dig tricken och då kan du spara en hel del pengar. Bra tillfällen att försöka pruta är:
Hur gör man då när man ska pruta? Det finns några olika knep:
Vill säljaren inte gå ner i pris så är det bara att vända på klacken och lämna butiken. Kom ihåg, din makt ligger i att inte handla. Kan man pruta vart som helst? Inte riktigt kanske. På ställen som Apoteket eller i en kiosk är dina chanser kanske inte så stora men på stora elkedjor som Elgiganten, SIBA eller Mediamarkt har du goda chanser att få ner priset.
Det går faktiskt att pruta även i livsmedelsbutiker. Störst chans har du om en varas bäst-före-datumhåller på att passera. Butiken måste kasta varan om den inte säljs så det är en möjlighet för både kunden och butiken att göra en bra affär. Säg helt enkelt bara "Den här varan håller på att gå ut, kan jag få den för halva priset?".
I Sverige är det ganska ovanligt att vi prutar. Att pruta betyder att man försöker få ner priset på en vara. Ofta kan du få ett bättre pris på en vara genom att pruta. Det brukar vara lite läskigt första gången man försöker pruta men snart lär du dig tricken och då kan du spara en hel del pengar. Bra tillfällen att försöka pruta är:
- om varan är defekt (det kan vara bara något pyttelitet fel)
- om varan är begagnad
- om det är ett skyltexemplar
- om du köper flera varor
- om det är en dyr vara
Hur gör man då när man ska pruta? Det finns några olika knep:
- fråga helt enkelt om du kan få ett bättre pris
- säg att varan känns lite i dyraste laget och hoppas på att försälljaren erbjuder dig ett bättre pris
- fråga om butiken har några rabatter
- fråga om du får något på köpet (fungerar bäst vid dyrare köp, tex vid köp av TV, fråga om du kan få en Apple-TV på köpet!
- var påläst och titta om du sett varan billigare i någon annan affär (kolla gärna Prisjakt eller Pricerunner). Använd detta som ett argument för att få ner priset på varan.
- handla varor "fel säsong". Köp exempelvis skidor på våren när snön håller på att försvinna. Butikerna vill rensa sina lager för att ta in nya varor och här kan du göra fina klipp.
Vill säljaren inte gå ner i pris så är det bara att vända på klacken och lämna butiken. Kom ihåg, din makt ligger i att inte handla. Kan man pruta vart som helst? Inte riktigt kanske. På ställen som Apoteket eller i en kiosk är dina chanser kanske inte så stora men på stora elkedjor som Elgiganten, SIBA eller Mediamarkt har du goda chanser att få ner priset.
Det går faktiskt att pruta även i livsmedelsbutiker. Störst chans har du om en varas bäst-före-datumhåller på att passera. Butiken måste kasta varan om den inte säljs så det är en möjlighet för både kunden och butiken att göra en bra affär. Säg helt enkelt bara "Den här varan håller på att gå ut, kan jag få den för halva priset?".
FÖRDJUPNING
UPPGIFTER
Skriv ut dokumentet nedanför och planera din egen matbutik! Hur skulle du placera varorna om du var chef för en butik? Du behöver en sax och något att fästa papper med.